Psykolog i København?

Kom med dine egne erfaringer, har du spørgsmål eller kommentarer til det at etablere en sammenbragt familie, kan du gøre det her. Du kan registere dig som bruger, eller gøre det anonymt.

Moderator: Sia Holm

Post Reply
snabelskoen

Psykolog i København?

Post by snabelskoen » Thu 29. Sep, 2016, 14:14

Kære alle

Nu tager jeg springet og leder efter professionel hjælp. Jeg synes jeg er kørt massivt fast i det her sammenbragte, og det er ikke blevet bedre af, at jeg har ladet tiden gå, har talt med min kæreste og har tænkt mange (alt for mange) tanker om det. Jeg har brug for andre øjne og nye strategier. (Helt kort handler det om, at jeg har meget svært ved at slappe af i/acceptere min nye "familie" - når børnene er hos os, hvilket de er halvdelen af tiden, føler jeg mig stresset og kan ikke rigtig være mig selv. Det er opslidende, det sænker min livskvalitet mærkbart ("jeg lever kun hver anden uge"), og det går også ud over husstandens andre medlemmer).

Jeg vil gerne tale med en indsigtsfuld person, ikke nødvendigvis ekspert i sammenbragte familier (måske helst ikke - jeg har på fornemmelsen at det lige nu mere er mig, der skal arbejdes med, end det er familiesystemet) - men selvfølgelig en med forståelse for de vanskelige følelser.

Jeg elsker min kæreste og vil meget gerne være sammen med ham, og jeg ved, at det betyder at jeg må finde en måde at finde mig tilpas på, for hans fortid forsvinder aldrig. Og jeg tror det er på høje tid, jeg får hjælp.

bedste hilsner

Hihihi

Re: Psykolog i København?

Post by Hihihi » Wed 05. Oct, 2016, 13:44

Hvad med Sia Holm, som er indehaverinden af denne fabelagtige hjemmeside? Kan varmt anbefale hende.
Læs om hende her
http://sammenbragte-familier.dk/new/Sia_Holm.html
og her
http://siaholm.dk/psykolog/Velkommen.html

hrk

Post by hrk » Wed 05. Oct, 2016, 13:52

Jeg kan anbefale Tene Sophie Clausen. Hun har hjulpet mig virkelig meget. No nonsense og direkte. Lige hvad jeg havde brug for.

Andersen

Post by Andersen » Thu 06. Oct, 2016, 14:42

Hejsa..
jeg stod i fuldstændig samme situation. Jeg boede med kæresten i et år, og måtte flytte til sidst. Jeg kunne bare ikke slappe af, når hans børn var der. Det var vildt hårdt.. specielt fordi jeg, som dig, følte det var mig der var "sippet", i mangel af bedre ord. De var der jo bare... men det var nok til, at jeg følte jeg skulle være "mere på".
Jeg tror såmænd også, at det bare var/er mig, der stiller for høje krav til mig selv som bonus mor. Nu, 4 år efter vi flyttede i hver vores hus, vil kæresten gerne flytte sammen igen :shock: så jeg kunne rigtig godt tænke mig, hvis du.. eller andre der har prøvet professionel hjælp, ville give en tilbagemelding om, hvor meget det har hjulpet jer :)

Sommerblomst

Post by Sommerblomst » Mon 20. Aug, 2018, 9:33

Hej vil anbefale dig Helene Hovmann på Østerbro. Hun er meget indsigtsfuld i familier og pardynamikker.

Jeg har en kollega, der har fået hos hende, som har været utrolig glad for forløbet.

Bjewel

Post by Bjewel » Mon 20. Aug, 2018, 20:42

Center for familieudvikling. De har både individuel, parterapi og kurser både for par og for sammenbragte familier, de har reddet vores forhold.

den urbane

Re: Psykolog i Københav

Post by den urbane » Tue 21. Aug, 2018, 15:54

Hej
Bare et par indspark, dog ikke om Kbh.
Jeg har opsøgt en hel del psykologer og terapeuter i mit arbejde med at holde det sammenbragte ud.
Der har været svingende kvalitet. Det har særligt været hårdt at møde terapeuter, som selv lige var blevet skilt, og som havde et universalsvar til alt: “Det vigtigste er bare, at fokus er på børnene.”
Det er ikke særlig brugbart eller professionelt, for det fjerner fuldstændigt blik for, at der er SÅ mange problematikker i gang samtidigt, og at man ikke kan have fokus på andres børn, når man selv har det ad H til og tager alt for meget ind, inklusiv mandens åndssvage eks, der er inde over alting. (osv).
Dem, der har hjulpet mig mest, er de to, der startede siden her; Susanne og Sia. De ved om nogen, at fars kæreste også skal have plads, og at det ofte er far/manden der tager for let på at være bindeled i den nye konstellation.
Det er min erfaring, at eksperter i sammenbragt har mest blik for det sammensatte og komplekse issue.

I min egen situation kan jeg sige, at tiden har arbejdet for mig, og det handler i høj grad om mandens start på det sammenbragte.
Når jeg ser tilbage, står det meget tydeligt, at den fornemmelse, jeg havde dengang (otteethalvt år siden), var valid.
Jeg følte mig som en vikar, der var indsat til at føre de andres liv videre.
Mandens børns mor, og til dels også manden, gav grådkvalt udtryk for, at INTET måtte være forandret.
A hva ba?
I er skilt og kan knapt holde synes af hinanden ud. Hvad er det, der så ikke må være forandret? Vi taler her om en kvinde, som har sagt til os, at vi ikke må servere suppe for børnene, for det kan de ikke så godt lide. Vi måtte heller ikke male væggene i farver, der passer os bedre. Og vi måtte da slet ikke tage så let på at pynte op til jul, for “hvad tror du ikke, barn tænker om det”.
Manden og børnene indtog den stærke position “HER GØR VI SÅDAN”, og det var fortidsfamilien så enige om, dvs moren bakkede børnene op i, at alt jeg gjorde i mit eget hjem, var forkert. Manden har de lyserøde briller på, når børn åbner munden, så han kunne ikke rigtigt se og høre, at det ikke var helt fair.
Problemet var, at jeg og mine børn havde nogle andre rutiner, som vi gerne ville bibevare. Det sad hans afkom så og råbte ad mig og mine børn, at vi ikke kunne, og manden greb ikke ind, så jeg forsøgte at tage den bagefter med manden, hvilket ikke er let med en, der har lyserøde briller på, og som derfor “ikke har hørt det”, men lovede bod og bedring.
Og jeg tog kampen igen og igen. Det er jo en menneskeret, at jeg og mine børn også skal kunne være i vores liv, og jeg nægter at være vikar.
Lang historie kort: Jeg kæmpede og opsøgte diverse terapeuter. Var særdeles aktiv i dette og andre fora. Holdt fast i mine værdier. Fjernede mig fra det, der i virkeligheden ikke er mit problem, nemlig dysfunktionelle dynamikker i fortidfamilien. Denne sidste indsigt hjalp virkelig meget.
Tiden har hjulpet allermest, men det har kostet på relationerne. Men det, tror jeg, er svært at undgå, når en mor dagligt græder over for sine børn, “for far og hans kæreste er så forfærdelige og deler slet ikke værdier med mor, så nu tror mor, at hun måske dør, fordi hendes hjerte hamrer så hårdt”.
Oh yes, der var vi.
Jeg er på ingen måde mere i det, men min mand lider stadig under sine manglende gode relationer med børn. Jeg forstår det godt, men det er delvist hans værk. 1) fordi han fik børn med sådan en tåbe, 2) fordi han upåtalt lod hende gøre sådan over for børn.
Det handlede i min optik ikke så meget om, at jeg ikke havde plads til hans børn, men om at det var meget uhensigtsmæssigt. Jeg siger det fordi, jeg synes, du skal være varsom med at tage det for meget ind og give dig skylden for de svære dynamikker, der ofte er i sammenbragt. Så måske er det ikke. are dig, der skal til psykolog, men jer begge to. Måske hos en ekspert.

den urbane

Post by den urbane » Tue 21. Aug, 2018, 15:59

glemte lige: Sia har gratis telefonrådgivning. Du kan jo ringe og høre, om I klikker.
Jeg bor i Jylland, så jeg har mest talt med Susanne. Hun er meget forstående over for fars nye kæreste og det nye par.

Post Reply