Ville I gøre det igen?

Kom med dine egne erfaringer, har du spørgsmål eller kommentarer til det at etablere en sammenbragt familie, kan du gøre det her. Du kan registere dig som bruger, eller gøre det anonymt.

Moderator: Sia Holm

denungebonusmor

Ville I gøre det igen?

Post by denungebonusmor » Tue 12. Sep, 2017, 15:02

Hej allesammen..

En tanke jeg tit tænker - og en tanke jeg frygter svaret på er: Hvor mange af jer ville gøre det igen? Altså gå igennem alt det L*** igen som I har været igennem for jeres elskede?

Når jeg indimellem møder folk (i min familie eller andre steder), der har været papmor i en sammenbragt familie (og de hører at jeg også er det) så er deres kommentar til mig ofte: "Jeg ville aldrig gøre det igen hvis jeg kunne gøre det om". Og lige præcis dén udmelding skræmmer mig fra vid og sans. Jeg frygter inderligt at sidde som 60-70 årig og mene at hvis jeg kunne, ville jeg have valgt anderledes. Jeg ved godt, at jeg aldrig kan vide mig sikker på at jeg ikke selv sidder om 20 år og siger de ord...

Hvad siger I?

mor35

Re: Ville I gøre det igen?

Post by mor35 » Tue 12. Sep, 2017, 15:45

Nej det ville jeg ikke, den pris er der ingen eller intet der er værd.

Jeg har fundet mig i så meget, har skulle leve med så meget, det samme har mine børn, det ville jeg aldrig nogensinde gøre igen, med den erfaring jeg har i dag, aldrig.

Kikki

Post by Kikki » Tue 12. Sep, 2017, 16:11

Ja.
Menøhm her er det så også mig som har barn med ind i forholdet.... :wink:

(Jeg tror dog min mand ville svare det samme, vi har helt sikkert været lykkeligt forskånede for mange af de problemer jeg kan læse om herinde)

Mangebærn

Post by Mangebærn » Tue 12. Sep, 2017, 16:19

JA
Jeg ville uden tvivl gøre det samme igen, hvis det ellers var muligt.

Men jeg har - takket være denne side - også fundet ud af hvor heldig jeg har været.

Min mand har nemlig kunnet finde ud af hvordan man skal være far, uden jeg behøvede at fortælle ham det . Og han kunne endda finde ud af at være alene m børnene ( inden han mødte mig ) uden de led nød
Jeg synes også jeg har kunnet finde ud af at være mor, uden hans hjælp.

Så synes vi har klaret det godt

lvam

Post by lvam » Tue 12. Sep, 2017, 16:26

Jeg er så blevet skilt fra mine to yngstes far, og nej, jeg ville aldrig nogensinde gøre det igen. Jeg har spildt så mange år på min eksmand og kæmpet så meget for hans yngste datter, der havde massive problemer - og da endelig alting kom på ret køl med mig som direkte årsag, hvad skete der så? Han tog hele æren og jeg fik ikke så meget som et anerkendende ord.

Maanii

Post by Maanii » Tue 12. Sep, 2017, 16:49

Nej, aldrig i livet. Det har været for hårdt og kostet for dyrt.

Jeg sidder i fælden for jeg hverken kan eller vil undvære min mand nu – Men kunne jeg gøre det om havde jeg valgt at gå en anden vej.

den urbane

Post by den urbane » Tue 12. Sep, 2017, 16:50

Nej, aldrig!
I hvert fald ikke med en mand, som er så lidt afklaret med, hvordan man opdrager/ikke opdrager børn, og hvor meget/lidt ens ex skal være i ens liv.

morigen

Post by morigen » Tue 12. Sep, 2017, 20:19

JA og NEJ.

Ville absolut gifte mig med min mand.
Ville vente med at flytte sammen til børnene var næsten voksne.

Det har kostet mig og børnene liiidt for meget at bo sammen, med forskellige værdi normer, og en MEGET arbejdende og rejsende mand / far.
På den anden side har det bragt mig en vidunderlig papdatter, meeen også en papsøn og en bonuspapdatter ( deres halv storesøster ) som ikke rigtig trives, sååååå.

hrk

Post by hrk » Tue 12. Sep, 2017, 22:11

Det er jo et af den slags spørgsmål, der kan sætte mange tanker i gang hos mig. For der er jo mange valg i livet - og nogle af dem forekommer mindre kloge end andre, men hvis nu jeg ikke havde gjort det ene, havde jeg så heller ikke oplevet det andet etc.

Jeg er blevet skilt to gange og både i mit første ægteskab og i mit nuværende forhold, er jeg sammen med en mand, der har børn i forvejen. Min første mand kunne jeg virkelig godt have undværet at være i et forhold til. Men ikke på grund af hans børn. De var absolut en formildende omstændighed og jeg har stadig kontakt til dem. Han og jeg fik (heldigvis) aldrig børn sammen.
Ægteskabet med mine børns far kan jeg ikke sige, at jeg fortryder - for uden det, havde jeg ikke fået mine børn.
Min nuværende kæreste ville jeg uden tvivl vælge igen, hvis jeg kunne leve mit liv om. Ikke fordi det har været eller er uproblematisk.
Der var en, der skrev, at hun ikke igen ville vælge en mand, der var så uafklaret omkring børneopdragelse og andet. Jeg har det lige modsat. Jeg tror ikke, jeg ville kunne holde det ud, hvis min kæreste var fuldt afklaret i betydningen, at han følte, at han vidste, hvordan "den slags" skulle ordnes - og måske oven i købet også var klog på, hvordan jeg skulle være mor for mine børn.
Hverken min kæreste eller jeg er superafklarede men ret åbne overfor, at man kan være forældre på andre måder end vores egen og uden, at det har været italesat, så har det bare været sådan, at han gør det på sin måde med sine børn - og jeg gør det på min måde med mine. Det har fungeret for os.
Men trods udfordringer og op- og nedture - så ja - jeg ville klart vælge min kæreste og de børn, der nu en gang følger med i hans tilfælde, igen.

Mangebærn

Post by Mangebærn » Wed 13. Sep, 2017, 8:42

Kikki

Jeg tror også der er en verden til forskel på ,om det er manden eller kvinden der har de sammenbragte børn . Det går ofte lidt nemmere når en mand er bonus end når en kvinde er det

Vædderen

Post by Vædderen » Wed 13. Sep, 2017, 9:45

Ja, jeg ville gøre det igen, for den kærlighed jeg oplever lige nu er det hele værd.
Der har da været dage, hvor jeg har haft lyst til at løbe skrigende væk, men det har desværre altid været på baggrund af hans eks’ vanvittige påfund og hans manglende evne til at sige fra. Ikke som sådan på grund af vores forhold alene.
Men jeg ville være skarpere på de ting, som jeg gennem tiden er blevet klogere på. Der ville blive sat meget klare grænser for hvad jeg stiller op til ift hans eks – hvis hun altså er lige så styg i dette tænkte eksempel :wink:
Og jeg ville nok gå lidt mindre på kompromis i forhold til at vi, på trods af stor enighed om mange ting, alligevel har lidt forskellige opfattelser af hvordan man opdrager børn.
Vi har det faktisk rigtig godt sammen, og jeg ville nødigt undvære det liv jeg har nu.
Noget af det gode ved dette forum er jo også at man får øje på en masse problemer man IKKE har :D

Mangebærn

Post by Mangebærn » Wed 13. Sep, 2017, 9:51

Vædderen

Undskyld, men jeg blev meget nysgerrig da jeg læste dit indlæg hvor du skriver " jeg ville nok gå mindre på kompromis i forhold til hvordan man opdrager børn " hvis børn ? Dine, hans eller fælles børn.

Vædderen

Post by Vædderen » Wed 13. Sep, 2017, 10:44

Mangebærn.

Jeg mener det på den måde, at i den perfekte verden var der lidt mere ”fælles fodslag” i forhold til de børn der er i huset. Vi har hver 1 barn boende hjemme pt. De er begge store børn, og var allerede store da vi flyttede sammen. Så vi kommer lidt med hver vores måde at gøre tingene på, og her kunne jeg godt have ønsket mig, at vi ensrettede det hele lidt mere. Ikke nødvendigvis 100%, men jeg står ofte i en situation, hvor jeg synes han nurser for meget. Jeg er mere ”gammeldags” og synes de skal hjælpes til at klare sig selv. Sådan lige forklaret i grove træk…
Jeg ved du er af den holdning at man selv hver især opdrager sine børn på sin egen måde, og afhængig af situationen er jeg enig langt hen ad vejen, især jo større børnene er. Og i hvert fald så længe man holder sig inden for fornuftens rammer.
Men jeg mener også at det ville være nemmere for alle parter, hvis man havde et lidt mere ens syn på tingene, f.eks. i forhold til hvad børnene skal hjælpe til med, oprydning på værelse, vasketøj etc.
Jeg har valgt at trække på skuldrene og lader ham nurse derudaf. Det skal jo også nævnes at han altid selv har klaret de praktiske ting ift hans barn, og aldrig har forventet at jeg overtager noget af det.

StedmorBlomst

Post by StedmorBlomst » Wed 13. Sep, 2017, 11:36

Pyyyh... Et spørgsmål der giver flere spørgsnål end svar..

Ærligt så tror jeg ikke jeg ville gøre det igen med den viden jeg har idag!

Jeg synes det har givet alt for mange søvnløse nætter og ekstra bekymringer som jeg godt kunne unde mig selv at have været uden.

Men jeg er i det og bliver i det selvom det er svært når hans børn er hos os i vores fælles hjem. Jeg ved godt jeg er den voksne og skal kunne tilside sætte mine egne behov for børnenes skyld. Men engang i mellem skal der sluges nogle lidt for store kameler for at få familie livet til at gå op. Så svaret må nok selv om det er svært at sige højt blive et NEJ!
Last edited by StedmorBlomst on Wed 13. Sep, 2017, 15:23, edited 1 time in total.

Mangebærn

Post by Mangebærn » Wed 13. Sep, 2017, 13:24

Vædderen

Forstår hvad du mener mht oprydning , min mand og jeg var /er helt forskellige hvad det angår

Post Reply