Økonomi i 7/7

Kom med dine egne erfaringer, har du spørgsmål eller kommentarer til det at etablere en sammenbragt familie, kan du gøre det her. Du kan registere dig som bruger, eller gøre det anonymt.

Moderator: Sia Holm

Post Reply
Mummidussi12

Økonomi i 7/7

Post by Mummidussi12 » Thu 02. Nov, 2017, 9:46

Slettet
Last edited by Mummidussi12 on Fri 03. Nov, 2017, 15:27, edited 1 time in total.

Mangebærn

Re: Økonomi i 7/7

Post by Mangebærn » Thu 02. Nov, 2017, 10:10

Reglerne er ret enkelte. V 7/7 afholder man selv egne udgifter som tøj mm og evt sport/ aktiviteter som sf selv melder barnet til og man betaler ikke børnebidrag. Eller man betaler børnebidrag og bp står for alt køb af tøj mm . Børnefamilieydelsen tilfalder bp der så afholder udg til inst og evt sport .

mor35

Post by mor35 » Thu 02. Nov, 2017, 12:42

Vi havde adressen på et barn hvert, som vi så hver især betalte tøj, forsikring sport og lign. for.

Bjewel

Post by Bjewel » Thu 02. Nov, 2017, 13:01

Hej TS
Det kunne være I skulle ændre, så I har et barn hver på bopælen, så kan i betale børnebidrag til hinanden og så få fradraget for det begge to.

Men du får jo stadig et tilskud, det gør han ikke. Bare fordi han har en kæreste til at medbringe til økonomien, gør jo ikke at han har mindre udgifter på jeres fælles børn - hun skal jo ikke bidrage til jeres børn, hvis vi nu skal trække det meget firkantet op.

Du får tilskud til jeres børn, det gør han ikke,og derfor er reglerne som angebærn siger.

Jeg ville nok bare sende ham halvdelen af de børnepenge, så kan han købe overtøj og sko på den ene, så behøver du ikke tage dig af det. Og hvis du ikke vil det, så lader du være, det er der ikke nogen der kan tvinge dig til at gøre. Så slipper du også for at skulle i statsforvaltningen, og spilde både jeres og deres tid på det, altså hvis det bare handler om, hvorvidt du skal overføre halvdelen af børnepengene til ham eller ej... Medmindre jeg har helt misforstået emnet, og de tikke er børnebidrag det handler om.

Mangebærn

Post by Mangebærn » Thu 02. Nov, 2017, 13:50

Bjewel

Men ts betaler jo inst ? Bla det man får børnefamilie ydelse til. Når sf ikke betaler børnebidrag så skal han selv stå for tøjkøb - for de sparede børnepenge .

Mummidussi12

Post by Mummidussi12 » Thu 02. Nov, 2017, 15:10

Tak for jeres svar...
Jeg vil jo netop gerne deles om bfy, men det er ikke nok for ham. Det er desuden ham der trækker mig i statsforvaltningen, igen.
Jeg mener bestemt ikke hun skal være med til at betale for hans børn, men de er jo trods alt to om at betale for varme, internet osv.
Hvis vi delte bopæl op ville det jo blive endnu dyrer for ham, så ville han jo skulle betale fuld institution på bopælsbarnet.
Af andre samarbejdsmæssige årsager er jeg ikke interesseret i at dele bopæl op. Han ville alligevel ikke kunne få de tillæg, da han hverken er enlig eller bor til leje.

den urbane

Post by den urbane » Thu 02. Nov, 2017, 15:50

Jeg forstår ikke, hvorfor du siger, at de er to til at betale for hus, varme mm. De bor sandsynligvis i et hus, FORDI de er to til at betale. Hvis han skulle bo alene, ville han nok bo mindre og dermed have færre udgifter. Det er rigtigt, at der er et par ting, der er billigere, fordi de er to, internet f.eks., men de bruger mere varme og vand, FORDI de er to. Forsikringer afhænger også af, hvor mange der er i husstanden.
Jeg er af den holdning, at en af tingene, man skal deale med, når man bliver skilt, er, at økonomien er anderledes. Du får en masse tilskud, som til dels retter op på din økonomiske situation, men du skal nok ikke sammenligne med før, og du skal heller ikke sammenligne med din eksmand. Tænk på det som et bofællesskab. Hvis du flyttede i kollektiv, ville du nok heller ikke tænke, at du skulle betale børnepenge til din eks, fordi din økonomi så bliver forbedret.

Mummidussi12

Post by Mummidussi12 » Thu 02. Nov, 2017, 15:52

Den urbane...
Jeg mener heller ikke jeg skal have noget af ham, og mener heller ikke hans økonomiske situation er bedre end min. Jeg mener bare at hvis vi skal dele bfy skal vi også dele børnenes faste udgifter.

Bjewel

Post by Bjewel » Thu 02. Nov, 2017, 15:59

Hvis det kun handler om, at han gerne vil have del i BUY tillægget, altså det alle børnefamilier får hver 3 måned, mod han så køber vintertøj til den ene, så kan jeg ikke se hvad problemet er... Du får dine tilskud til inst. osv. Mon ikke det handler om, at han gerne vil have en indflydelse på deres liv også? Ellers overfør alle BUY til ham og bed ham om at tage sig af vintertøj/sommertøj og sko... Så tager du dig af institution etc.

Alternativt overfør bopæl på begge børn til ham, så kan han betale for alle udgiter der er for børnene, bortset fra de udgifter du har, når du har børnene, så slipper du for at skulle tage dig af inst og alle de andre ting der følger med... For du har helt ret, han kan ikke bade blæse og have mel i munden... Det er jo i forvejen en 7/7 orning, så det er jo bare en formalitet. Du kommer måske endda til at have en stærkere økonomi, frodi du så ikke skal betale for inst og alt det der... Det var måske en idé?

Alternativt, så lav en fælleskonto hvor alle tilskud, bidrag osv går ind på, og så samarbejd om det i stedet.

Irriterende for dig, at skulle i statsforvaltningen, men for det meste bliver statsforvaltningen jo bragt ind, når der er knas i kommunikationen, så det måske meget godt, at få lidt hjælp der.

Mangebærn

Post by Mangebærn » Thu 02. Nov, 2017, 17:40

Statsforvaltningen vil forklare ham at han ikke kan få andel i børnefamilieydelsen. Den går til bp som afholder udgiften til overtøj samt inst . Hvis han ønsker det halve, så er jeg enig med dig i at han selvfølgelig også skal betale halv inst.

Alternativt kan du tilbyde ham hele børnefamilieydelsen, mod han betaler alt overtøj og alt vedr inst til begge børn -som du jo gør nu.

Du har klart retten på din side og bestemt kun fair at bfy tilfalder den forældre der står med udgifterne

Post Reply