Børnene enes ikke

Kom med dine egne erfaringer, har du spørgsmål eller kommentarer til det at etablere en sammenbragt familie, kan du gøre det her. Du kan registere dig som bruger, eller gøre det anonymt.

Moderator: Sia Holm

Post Reply
Mettefie

Børnene enes ikke

Post by Mettefie » Tue 21. Nov, 2017, 23:07

Står efterhånden med et ret stort problem. Min datter på 11 år kan ikke døje min kærestes yngste datter på 10 år. Den ældre datter kan hun godt med, men kan ikke døje, når de to søstre skændes. Min datter er meget ydmyg, lav selvtillid, er alt alt for moden og græssende til selvudslettende, hun kæmper med ordblindhed og sin storebror med autisme. Hans datter er en “her kommer jeg” type, fylder meget, synes selv hun er flot, meget umoden etc.
Vi bor ikke sammen, men bare tanken om at skulle være sammen med dem, giver min datter store nedsmeltninger. Jeg har min datter 10/4. Han får sine 7/7 i det nye år. Vi er sammen et par dage når han har sine piger. Vi vil så gerne give dem lidt fælles referencer og positive oplevelser sammen. Lige nu føles det lidt umuligt at min datter nogensinde kommer til at tåle hendes selskab. Vi er heldigvis gode til at sætte ord på.

Sirene

Re: Børnene enes ikke

Post by Sirene » Thu 23. Nov, 2017, 1:50

Min umiddelbare tanke er, at din kærestes datter har mange ting, som din datter kunne ønske sig, og som hun kunne have brug for. Du beskriver hende som beskeden, grænsende til det selvudslettende, og det er vel forståeligt i betragtning af at hun har en bror med autisme. Jeg gætter på, at der ikke bliver så meget plads til hende. Hun er måske vant til at sætte egne behov til side af hensyn til broderen, og så kan det selvfølgelig blive vanskeligt at omgås en sådan her-kommer-jeg-type, der som en selvfølge fylder godt i landskabet og tager al opmærksomhed. Men måske det ville være godt for din datter, hvis hun kunne lære lidt af din kærestes datter? Man kan måske heller ikke rigtigt skændes med en autistisk bror, så din datter mangler nok erfaring med søskendeskænderier, som jo ellers er et ganske normalt fænomen. Mine to piger, som nu er store, skændtes meget som børn, i dag er de glade for hinanden.

Mettefie

Re: Børnene enes ikke

Post by Mettefie » Thu 23. Nov, 2017, 17:05

Jeg tror, hun ville have rigtig godt af at kunne noget af det som min kærestes datter kan. Det er hendes livsvilkår den situation hun er i og det er rigtig svært at genopbygge selvtilliden. Jeg arbejder på det hele tiden. Lige nu er situationen virkelig fastlåst og svær at komme ud af. Hun vil slet ikke være i rum med den anden. Min datter er også meget velopdragen og ikke vant til at få alt muligt, den anden får alt hvad hun peger på og må alt, er nuttet når hun gør uartige ting. Synes min kæreste er blevet bedre til at sætte græder for sin datter og jeg arbejder på ikke at sætte så mange. De er som nat og dag. Jeg ved slet ikke hvordan vi kommer videre, synes det er rigtig svært at give dem fælles præferencer og oplevelser sådan som det er lige nu. De behøver ikke at elske hinanden, men må gerne kunne være i rum sammen.

Post Reply