Hvad er det rigtige at gøre?

Kom med dine egne erfaringer, har du spørgsmål eller kommentarer til det at etablere en sammenbragt familie, kan du gøre det her. Du kan registere dig som bruger, eller gøre det anonymt.

Moderator: Sia Holm

Post Reply
MLB

Hvad er det rigtige at gøre?

Post by MLB » Wed 29. Nov, 2017, 13:50

Hej!
Min mand og jeg står lige nu i et rigtig svært dilemma om hvorvidt vi skal starte en sag i statsamtet eller ej.
Min mands ex.kone har igennem de sidste mange år udvist en adfærd overfor deres to fælles børn som i dag er hhv. 8 og 11 år at vi efterhånden ikke længere bare “kan lade stå til”.
Vi har derfor desværre nu måtte skruen bissen på og fortælle hende at hun bliver nødt til at få noget hjælp, hvilket kun har resulteret i at kommunikationen er gået fuldstændig i hårdknude og hun pt. gør alt for at modarbejde og genere os.
Vi har haft et rådgivningsmøde med en advokat, som mener at vi vil have en god sag, hvis vi beslutter at tage sagen til statsforvaltningen for at søge om øget samvær og evt. Fuld forældremyndighed. Men vi ved også at et sådan forløb vil blive vanvittigt hårdt og måske også vil have konsekvenser for børnene, og vi er derfor ikke sikker på om det er det rigtige at gøre. Vi er meget bekymrede for begge børn og deres trivsel når de er hos deres mor, og ville allerhelst have dem hos os 12/2, men puha bare tanken om “krigen” forud, giver os begge helt ondt i maven.
Er der nogle af jer der har stået i lignende dilemma og hvad er jeres erfaringer?
På forhånd tak!

Mangebærn

Re: Hvad er det rigtige at gøre?

Post by Mangebærn » Thu 30. Nov, 2017, 13:50

Det lyder virkeligt som meget dårlig rådgivning af den advokat. At sige I har en god sag i fht fuld forældremyndighed ,kunne ikke være mere forkert.
For det første kan I slet ikke have fuld forældremyndighed over et barn i har samvær med og om så barnet boede hos jer, så skal der idag virkelig meget til at få fuld forældremyndighed. Retten har feks afvist at give fuld forældremyndighed til faren hvis barns mor er hende sygeplejersken der gav overdosis til flere patienter og som af den grund har fået fængsel i vist 7 år .

Og hvis morens adfærd er så det går ud over børnene, så er det kommunen og ikke statsforvaltningen I skal have fat på.

mor35

Post by mor35 » Tue 05. Dec, 2017, 12:26

at sige I ikke kan have fuld forældremyndighed over et samværsbarn, er lidt overdrevet, det er der mange der har, der skal mere til i dag, end før hen, men det kan lade sig gøre. Men hvis I kan få en anden samværsordning, synes jeg nu også I er godt på vej, og behøver måske ikke den fulde forældremyndighed.

Jeg tænker mere på, at alle, også forældre, har indberetningspligt, så hvis I oplever børn, der ikke trives, skal I indberette det!
Og jo en sag kan være hård for alle parter, men at have en barndom, hvor man ikke trives, er også hårdt, så jeg synes bestemt I skal tage fat i kommunen og få talt om jeres bekymringer.

Hvad siger skolen fx ?

Mangebærn

Post by Mangebærn » Thu 07. Dec, 2017, 12:29

Det er ikke overdrevet. Er man ikke enig skal spørgsmålet afgøres i retten, og det vil aldrig komme til at ske at retten giver fuld forældremyndighed til samværsforældren ,mens bopæls forældrene står tilbage uden del i den.

Post Reply