Børnene styrer

Kom med dine egne erfaringer, har du spørgsmål eller kommentarer til det at etablere en sammenbragt familie, kan du gøre det her. Du kan registere dig som bruger, eller gøre det anonymt.

Moderator: Sia Holm

Post Reply
Krølle

Børnene styrer

Post by Krølle » Tue 09. Jan, 2018, 11:33

Min kæreste og jeg bor ikke sammen, men vi ses en gang i weekenden, når han har børn og så et par gange i ugen og som regel i børnefri weekend. Jeg synes generelt, at han gør det godt som far. Men i starten når vi sås en dag i børneweekenden, der så vi som regel en børnevenlig film. Nu kan det så indimellem være spil. Mine børn er store, så det er lidt uvant og anstrengende at skulle spille div. spil. Jeg kunne godt tænke mig, at min kæreste stod der i køkkenet og hviskede til mig, om jeg var frisk på spil, eller vi skal prøve at se en film, og så ellers prøve at dreje den deroverad til hans datter. I stedet føler jeg næsten at han opfordrer til spil i stedet for film.
Indimellem kan han være stoneface, når han ikke har børnene, og så savner han dem men vil ikke rive dem ekstra fra deres mor ..Jeg skal hive ud af ham, hvad der er galt. Det er dejligt, at han elsker dem så meget, men føler mig som røv og nøgler og i sidste række, og meget uvæsentlig..
Normalt kommer jeg med noget snack som mit bidrag, eller de skriver, at de har bagt. Sidst jeg var der, havde datteren bagt og gik selv og spiste af det uden at tilbyde, mine småkager blev delt i skål til hende og en til os. Chips blev stillet frem, en stor skål til hende og en lille til mig og ham. Jeg er absolut en slikmås og jeg vil helst ikke misforstås af ham, men jeg synes at jeg er nødt til at gøre ham forståeligt, at det er uhørt at nogen går og spiser kager osv. kun til dem selv, imens andre kommer med snack til fællesskabet. Til en frokost for noget tid siden fik jeg også at vide, at en af retterne var til datteren. Han kan glemme eller forkaste aftaler om maden for at høre på sit ene barn, og så skal vi andre spise det, hun vil have. Er jeg for nøjeregnende? Kan jeg ændre det her uden at virke som et lille barn eller grådig? Jeg vil jo helst gerne stadig kunne synes om hans børn.

Mettefie

Re: Børnene styrer

Post by Mettefie » Tue 09. Jan, 2018, 13:45

Jeg ved ikke om du er nøjeregnende. Det er så svært at sætte sig ind i situationen, ved kun få ord. Men det lyder som om lidt uopdragende børn.

Ved Gud så ved jeg at mine egne børn ikke er de nemmeste. Har sagt til min kærste, at jeg synes hans børn er uopdragende. De ved simpelthen ikke hvordan man opfører sig. Det er ikke børnenes problem, men de voksnes. Mine er det nok omvendt med. Som regel eksemplariske ude, men en mundfuld hjemme meget mere vilje stærke. Kontrasten er stor. Efter jeg sagde det for 4-5mdr siden, så synes jeg faktisk det er blevet meget bedre. Han har taget det til sig. Jeg har selvfølgelig sagt lidt mere diplomatisk end ovenstående. Min kæreste er meget lydhør overfor det jeg siger, det er et ømt og svært punkt. Han ved også godt, at jeg holder meget af hans børn, selvom jeg indimellem krummer tæer over dem.

Det er sværere den anden vej, tror ikke han har så meget med min datter at gøre, så er det svært med relationerne, men hun er stadig meget i afvisningsmode og svær at komme ind på.

Min kæreste savner også sine børn, når han ikke har dem. Jeg tror mere det er en tristhed over situationen. En slags utilstrækkelighed. Jeg savner ikke mine, men hviler nok også lidt mere i det.

mor35

Post by mor35 » Tue 09. Jan, 2018, 19:32

Nu ved jeg ikke hvor gammel barnet er, men ved egentlig heller ikke om det ændre ret meget på mit syn.

Hmmm altså om det er spil, eller film, så tænker jeg , at hvis du ikke gider, så lad dog være ? Eller sig " det spil der gider jeg ikke i dag, men skal vi spille X er jeg frisk ?"

Og så studer jeg over din sætning: " Jeg er absolut en slikmås og jeg vil helst ikke misforstås af ham, men jeg synes at jeg er nødt til at gøre ham forståeligt, at det er uhørt at nogen går og spiser kager osv. kun til dem selv, imens andre kommer med snack til fællesskabet."

Jeg håber da du har taget snack med, fordi du har lyst til at tage det med ? og ikke fordi at det skal gå op i et regnskab, mellem hende og dig ?
Jeg synes bestemt ikke det er uhørt, at man går og spiser af den mad man selv har lavet, det ville ikke være uhørt i min familie overhovedet.

Min umiddelbare tanke er, ud fra min verden , at ja du er for nøjeregnende , for at bruge dit eget ord :) Og så er min personlige mening, at når man ikke bor sammen, skal man ikke ændre på noget, det fungere for dem, og det tænker jeg må være det vigtigste.

Hvis I vælger at flytte sammen en dag, må I sammen lave nogle husregler af en art.

Pigen73

Post by Pigen73 » Wed 10. Jan, 2018, 10:43

Hvor gammel er datteren? Hos os, hvis et barn har bagt/købt chips osv, så spiser vi andre ikke bare af det (heller ikke når barnet er 15-16 år, så er det lidt "deres". Bager vi, er det til hele familien. Men nu har jeg heldigvis børn, som aldrig tager noget uden at spørge, de er kæmpe slikmunde, men køber selv og går egentlig udenom det vi har liggende, medmindre vi "inviterer" ind til slikskålen.
Min mands børn derimod, har været slemme til at spise alt hvad de fandt i skabene - det er ikke så galt mere heldigvis.

Min mand og et af mine børn vil så gerne spille spil - jeg hader det, og siger bare nej, men så spørger jeg da bare, om vi ikke hellere skal lave noget andet. Kan du ikke selv bringe på banen, hvis du vil lave noget. Min mand arrangerer også alt muligt med egne børn, men får da aldrig arrangeret noget som helst med mig, jeg tror ikke det er ond vilje, men for at rette op på en dårlig samvittighed, når børnene endelig kommer.

I ses som regel i børnefri weekend, måske skulle du tænke, at den weekend er jeres frirum, mens dagene med hans børn lidt mere er tilrettelagt for at tilgodese dem.

Men jeg kan sagtens følge dig, at det kan være træls, at det er børnene der altid tages hensyn til, og jeg har også anfald af jalousi mv hvor jeg bliver mega irriteret på hans børn over småting - havde mine egne børn gjort det samme ville jeg slet ikke blive så irriteret.

Krølle

Post by Krølle » Thu 11. Jan, 2018, 1:56

Tak for svar. Hun er 12 år. Det er ok at hun smager på bagværket hun selv har lavet. Men det plejer at foregå sådan at hun bager og byder alle. Nu havde hun nogle små kager hun gik og tog af og ikke delte. Til de var spist op. Ang..spil er det svært at sige fra da jeg kommer til dem i børnewwek. jeg føler at jeg skal være imødekommende

Mettefie

Post by Mettefie » Thu 11. Jan, 2018, 8:33

Kom lige til at tænke på en situationen og min reaktion.

Jeg købt ind til mad og lavet den, aftalen var at min kæreste skulle tage sodavand med. Da de skal gå, vil den lille, som er 11 lige om lidt, tage sodavanden der er tilbage med hjem. I mine øjne mega uopdragent og mangel på respekt. Her har jeg købt ind for 500kr og så er hun så smålig at hun vil have en 1,5 L uåbent sodavand til 20kr med hjem. Mine unger ville aldrig tænke den tanke. Jeg styrer mig, men skal lige til at sige noget. Min kæreste siger, den skal du lade stå eller noget lignende. Så går min hjerne i gang. Synes jo hun burde have at vide hvorfor. Men jeg tænker hvis ungen aldrig får, at vide at det er småligt, hvordan skal hun så navigere i det. Hun er meget umoden. Det er ikke barnet skyld det er den voksne. Jeg hår ikke ind for lange forklaringer, bare kort og præcist, prøv at hør her søster, Mette har betalt alt maden, vi kommer kun med sodavand, det er til alle og det bliver hos Mette. Hvordan lærer man at være hensynsfuld, hvis det ikke bliver sagt. Det er nok en meget naturlig reaktion hos en 5 årig, men her er det en 11 årig, som bare aldrig har lært det. De andre børn i skolen, gider da heller ikke et barn, der er så selvoptaget. Sjovt nok, så tror jeg, at hun opfører sig lidt bedre hos sin mor

Synes lidt det svarer til småkagerne. Hun skal ikke gå og spise dem alene, hun skal byde. Jeg synes dog det er lidt synd, at sådan en “lille” situation skal få jeres samvær til at gå i hårknude. Man skal vælge sine kampe med omhu.

Mangebærn

Post by Mangebærn » Thu 11. Jan, 2018, 11:00

Krølle - nogle gange synes børn de har ejerskab over det de har bagt. Prøv med- uhm det ser lækkert ud, det glæder jeg mig til at smage smage.

Mettefie-jeg har prøvet noget lign, dog voksne der opførte sig sådan. Vi skulle lave forret og hovedret, vores gæster skulle medbringe dessert . Da vi havde spist forret og hovedret var der ikke plads til mere og vi droppede desserten. Da de et par timer senere skulle hjem lød det " hov, vi fik jo aldrig spist iskagen såden skal vi da lige huske at have med hjem ". Kan huske jeg bare tænkte wow en uopdragenhed

Krølle

Post by Krølle » Fri 12. Jan, 2018, 11:40

Tak for kommentarer. Nu slår jeg jo heller ikke op pga. den oplevelse med kagerne. Jeg er bare forundret. Og synes egentlig at han burde lære hende det. Jeg synes at det som kæresten er svært at skulle være den, der siger det. Og sådanne ting får mig til at føle mig udenfor.
Vi går og snakker om at flytte sammen. Og selv om jeg ikke er interesseret i en bestemt lejlighed, så vælger han at spørge banken, om han kan låne til den. Mon det er et hint om at jeg ikke betyder en skid. Sådan som jeg i forvejen føler.
På den ene side tror jeg at han bare regner med at jeg hænger i og er der forever, på den anden side føler jeg, at jeg ikke ligefrem er den vigtigste brik eller næstvigtigst i hans liv

Post Reply