Faren vil flytte - uenighed om skoleskift

Kom med dine egne erfaringer, har du spørgsmål eller kommentarer til det at etablere en sammenbragt familie, kan du gøre det her. Du kan registere dig som bruger, eller gøre det anonymt.

Moderator: Sia Holm

Post Reply
Sommerblomst

Faren vil flytte - uenighed om skoleskift

Post by Sommerblomst » Tue 13. Mar, 2018, 13:17

Hej alle.

Jeg har brug for hjælp og erfaringer fra nogen i lignende situationer.

Jeg har to børn (13 og 10), der går i skole tæt på deres fars bolig. Jeg bor lidt længere væk. Faren skal nu flytte, men vil ikke flytte tættere på mig, men derimod længere væk. Dvs. uanset hvad, så skal børnene flytte skole.

Jeg vil derfor gerne have at børnene flyttes til skolen i min by (børnene og jeg har boet her i 4 år), og han vil have at børnene flytter til en skole i den nye by han vil flytte til. En by de ingen relation har til. Vi har dem halvdelen af tiden hver og har bopælsret på et barn hver og fælles forældremyndighed. Børnene og jeg bor sammen med min kæreste. Han har to store piger, der er flyttet hjemmefra. Børnenes far bor sammen med en kæreste, og de har ingen fælles børn.

Jeg har tænkt mig at få børnesagkyndig rådgivning...

Er der nogen, der har stået i en lignende situation og hvad har udfaldet af en evt. sag i Statsforvaltningen været?

På forhånd tak...

Mangebærn

Re: Faren vil flytte - uenighed om skoleskift

Post by Mangebærn » Tue 13. Mar, 2018, 21:43

Den er svær. Men hvis I ikke kan blive enige , er reglerne sådan at barnet ( uanset om den anden forældre er uenig ) blive tilmeldt distrikt skolen i den by barnet bor i. Dvs det ene barn i din by, det andet barn i fars by.
Ved flytning skal der varsles 6 uger inden, så har den anden forældre mulighed for at søge bopælen. Det kunne du evt overveje med begrundelse i at de jo så kunne blive i den skolede går i nu som fungerede i 7/7 ordningen .

Fisk43

Post by Fisk43 » Tue 13. Mar, 2018, 23:07

Hej sommerblomst

Sikke en øv-situation. Min første tanke er, at det ikke er helt optimalt med en 7/7 ordning, når der ikke er enighed og
når i ikke bor tæt på hinanden.
Som Mangebærn skriver, så kan konsekvensen være, at børnene bliver delt og kommer på hver sin skole.
Tror det er godt at kontakte statsforvaltningen, så i kan få lidt rådgivning - for både jeres og børnenes skyld...

Har desværre ikke selv nogen erfaring på det område, da jeg er fuldtidsmor for mine børn.

Hilsen Fisk43

Fisk43

Post by Fisk43 » Tue 13. Mar, 2018, 23:09

Ser nu, at børnene er ret store (ihvertfald ikke små børn)

Hvad siger de ?? De er jo store nok til at blive hørt i, om de har lyst at flytte skole ...
Man kan ikke tvinge så store børn til noget :(

Mangebærn

Post by Mangebærn » Tue 13. Mar, 2018, 23:46

Fisk43

Man kan altså godt tvinge en 10 og 13 årig til at skifte skole . Enig i at det er uheldigt hvis de er kede af det, men sommetider kan de jo være nødvendigt

Novica

Post by Novica » Wed 14. Mar, 2018, 10:09

Kunne I ikke besøge skolerne og undersøge, hvilken skole der er den bedste? Og hvilken pigerne måske har de en bedre mavefornemmelse for den ene eller den anden?

Fisk43

Post by Fisk43 » Fri 16. Mar, 2018, 14:30

Mangebærn wrote:Fisk43

Man kan altså godt tvinge en 10 og 13 årig til at skifte skole . Enig i at det er uheldigt hvis de er kede af det, men sommetider kan de jo være nødvendigt
Måske ja - Men tror du man får noget godt ud af det ??

Mangebærn

Post by Mangebærn » Sun 18. Mar, 2018, 12:41

Fisk43.

Men sådan er det at være barn. Forældrene bestemmer og træffer beslutninger på børnenes vegne hvad enten børnene er enige i beslutningerne eller ej. Bla bestemmer vi jo også at de skal være skilsmissebørn , selvom børnene ville ønske det anderledes. Rigtig mange børn er tvunget til skift af bopæl og skole ifb med skilsmisse eller skoleskifte pga forældrenes arbejde mm .

Fisk43

Post by Fisk43 » Mon 26. Mar, 2018, 0:53

Mangebærn wrote:Fisk43.

Men sådan er det at være barn. Forældrene bestemmer og træffer beslutninger på børnenes vegne hvad enten børnene er enige i beslutningerne eller ej. Bla bestemmer vi jo også at de skal være skilsmissebørn , selvom børnene ville ønske det anderledes. Rigtig mange børn er tvunget til skift af bopæl og skole ifb med skilsmisse eller skoleskifte pga forældrenes arbejde mm .
Desværre er det sådan ja - Men kun fordi, at forældre er egoistiske og mest tænker på sig selv :(

den urbane

Post by den urbane » Wed 28. Mar, 2018, 1:00

Hvorfor skriver du det, fisk?
Synes du, man skal indrette hele sit liv efter børn?
Så hvis man får drømmejob i en anden del af landet, så kan man desværre ike tage det, fordi man har, piv piv, børn?
Eller man må ikke få en ny kæreste?
Eller man må ikke vælge venner, børnene ikke har godkendt?
Jeg synes, det lyder meget barnligt og umodent! Det er de voksne, livet sker for, forstået på den måde, at det er de voksne, der skal tage alle store valg. Børn har brug for voksne, der viser vejen og er stærke i at være de voksne Jo mere usikker, man er i sine valg, jo mere utrygt vil de opfattes af børn, så det allerbedste er at stå ved sine valg og lade være med at tale pyller op. Mht skoleskift kan man spørge, om I kan opretholde 7/7 med stor afstand og med børn, der er teenagere. De fleste teenagere vil helst bo fast et sted, hvilket er forståeligt, men kræver, at mindst en forælder kan acceptere, at det er hårdt at skifte bopæl hele tiden, at det er naturligt, og at det ikke nødvendigvis er et fravalg af en forælder.
Hvis forældre ikke kan se det på den måde, lan det tale for en børnesagkyndig. Men kvaliteten er svingende på dem. Nogle kan kun se sig selv i morrollen, så der køres en del projektioner af på den konto. Andre er bedre.

Post Reply