Når far aflyser

Kom med dine egne erfaringer, har du spørgsmål eller kommentarer til det at etablere en sammenbragt familie, kan du gøre det her. Du kan registere dig som bruger, eller gøre det anonymt.

Moderator: Sia Holm

Post Reply
lvam

Når far aflyser

Post by lvam » Sun 25. Mar, 2018, 18:23

Nu er det mig, der har brug for tanker og input. Jeg har fire børn. De to ældste er ude af ligningen, for samarbejdet med deres far kunne ikke være bedre. De to yngste derimod ...

Mine to yngste børn er en pige på 8 og en dreng på 10. Ham på 10 har elektiv mutisme, der sandsynligvis dækker over angst og muligvis noget mere (han er under udredning). Han er helt bogstaveligt aldrig hjemme hos venner. Det magter han ikke. Hende på 8 skal i udredning for ADHD. Så for at sige det ligeud, så er det hårdt at have dem konstant.

De er hos deres far et døgn hver fjortende dag. Når bølgerne går højt. Han fandt en ny ret hurtigt efter at jeg gik fra ham (faktisk fandt han en ny inden for en måned efter, men hun dumpede ham, fordi hun ikke havde lige så travlt med at flytte sammen, som han havde). Nå ... men vi flyttede fra hinanden i 2014. Han har endnu ikke haft ungerne på ferie - det længste, han har haft dem, er 3 dage. Nytårsaften lader han som om ikke eksisterer, så der har jeg dem altid - der skal han nemlig i byen med den nye dame, og så passer det jo ikke ind med børn.

Alt det har jeg vænnet mig til; jeg nævner det kun for ligesom at beskrive baggrunden. Jeg er stadig alene; jeg har simpelthen ikke lejlighed til at "gå på jagt" efter en ny ude i den virkelige verden. Og det første halve år stalkede han mig på diverse datingsider, så der har jeg heller ikke haft lyst til at være særlig aktiv.

Nu ligger landet sådan, at jeg er blevet inviteret på en lynweekend i Skotland hos en gammel kæreste, som jeg har skrevet med i et stykke tid. I weekenden om fjorten dage. Og hvad sker der? Han afleverer vores børn her til aften med besked om, at nu tager han på ferie med kæresten (igen! De var en måned i Thailand i november, samtidig med, at han ikke mener, at han har råd til at betale børnebidrag!), så han henter dem først igen om en måned. Farvel weekend. Igen. For jeg har ikke rigtig nogen i mit forholdsvis lille netværk, der kan tage dem en weekend - min søn magter kun at blive passet af ganske få mennesker.

Jeg ved ikke helt, hvad jeg gerne vil have svar på. Men jeg vil gerne høre gode råd og input. Måske vil jeg gerne høre, om jeg virkelig ikke kan forlange et varsel, når han aflyser? Om jeg virkelig bare konsekvent har ansvaret for pasning af børnene, når han melder afbud uden varsel? Har han slet ikke noget ansvar?

Kikki

Re: Når far aflyser

Post by Kikki » Sun 25. Mar, 2018, 20:03

Det triste svar er nej, du kan faktisk ikke tvinge ham til at have børnene på samvær. I kan muligvis godt få statsforvaltningen til at lave en varslingsaftale, men da der ikke vil være nogle sanktioner ved at han bryder denne, så vil forskellen i praksis være minimal.
Og suk!

Jeg tænker om du kan få noget hjælp ad anden vej? Enlig mor til fire hvoraf de to er under udredning lyder helt utroligt hårdt.

Maanii

Post by Maanii » Sun 25. Mar, 2018, 20:16

Hvor gamle er de store?
Hvis de er store teenagere og ansvarsfulde, kan de måske hjælpe med de små så du kan komme lidt ud? Evt. mod lidt ekstra lommepenge.

Vædderen

Post by Vædderen » Mon 26. Mar, 2018, 9:37

Det er helt korrekt, at der desværre intet er at stille op. Jeg har været i en situation, hvor min eksmand med meget kort varsel flyttede til udlandet, og dermed overlod alt til mig. Jeg var i kontakt med Statsforvaltningen, da jeg var komplet uforstående overfor, hvordan dette bare kan ske. Men det korte og præcise svar lød, at man ikke kan tvinge forældre til samvær med deres børn.
Det er en brutal oplevelse, når den man har fået børn med, fralægger sig sit ansvar. Jeg forsøgte at se det positive i, at jeg undgik alle de andre typer af konflikter, der kan være når man skal "samarbejde" med en uvillig eks.
Men det er fuldstændigt uforståeligt, at man på den måde kan nedprioritere sine egne børn.

Mangebærn

Post by Mangebærn » Tue 27. Mar, 2018, 15:50

Øv øv

Desværre kan du ikke " forlange " at blive varslet omkring aflysning. Samvær er en ret, ikke en pligt. Deres far kan melde fra 2 sek før og du kan intet gøre. Sådan er de kolde facts, så ingen grund til at forsøge at få det ændret.

Hvor gamle er de 2 store ? Kan de måske passe de små den weekend ? Evt m en farmor,tante eller nabo der ser til dem ?

Håber du finder en løsning

lvam

Post by lvam » Wed 28. Mar, 2018, 14:09

Hej alle - og tak for jeres svar :-)

Ja, jeg var jo sådan set i grunden godt klar over, at der absolut intet er at gøre ved det. Det var nok mest frustration, jeg skulle af med. Desværre er forholdene lidt specielle ... De to ældste er 13 (med infantil autisme, for at det ikke skal være løgn) og 15, og de har faktisk tilbudt, at de da sagtens kan tage sig af deres små søskende, hvis jeg skal noget. Problemet er bare, at den yngste (datter på 8) ikke helt er tryg ved at være "alene hjemme" uden voksne endnu, og de to yngste vil helt uundgåeligt skabe voldsomme konflikter med hinanden. Så jeg er heller ikke selv helt tryg. Og mit netværk er af forskellige årsager ret begrænset - de to eneste, søn på 10 nogensinde har været helt tryg ved at blive passet af, er mine forældre. Og min far er død, mens min mor sidder som en grønsag med en voldsom hjerneskade på et plejecenter efter et overfald. Så tja ... jeg vil godt kunne tage af sted en aften. Men ikke en hel weekend :roll:

Men skidt med det ... jeg er jo vant til, at det er sådan, det er. Men tak for jeres kommentarer.

Post Reply