14-årig datter vil ikke ud til far

Kom med dine egne erfaringer, har du spørgsmål eller kommentarer til det at etablere en sammenbragt familie, kan du gøre det her. Du kan registere dig som bruger, eller gøre det anonymt.

Moderator: Sia Holm

Post Reply
lagunebleu

14-årig datter vil ikke ud til far

Post by lagunebleu » Thu 03. May, 2018, 6:57

Hmm... jeg er lidt i tvivl om min rolle her, min datter, som er 14 år, er ude ved sin far hveranden weekend og en overnatning i ugen op til. Han bor 40 km fra os, hun har ikke noget værelse der, men sover på samme værelse som sin far :( - det har selvfølgelig givet lidt problemer for hende at have et normalt teenagerliv derude, hun kan ikke have venner på besøg, idet de ikke har nogen steder de kan være og ydermere er der møgbeskidt i huset. Hun har nu fået et fritidsarbejde, hvor hun arbejder 2 eftermiddage om ugen samt hver lørdag. Nu er far blevet sur over, at hun skal arbejde på lørdag i hans weekend. Hans bebrejdelser er følgende: "jeg vil ikke være til grin overfor dig", "jeg vil ikke bruge min tid på at køre med dig" "du tager aldrig telefonen, når jeg ringer" "jeg gør så meget for dig, jeg står op kl. 4 for at være klar, så jeg kan køre dig i skole" - i den dur... Da hun går til fodbold fredag eftermiddag betyder det så, at han plejer at hente fredag efter fodbold og tage hende med hjem. Han har så sagt til hende, at der er ingen grund til at han henter hende, når hun skal tidligt op lørdag og på arbejde, så hun kan bare blive hjemme hos os.
Det er min datter selvfølgelig skuffet over, og da jeg så spørger om hun så skal derud lørdag efter arbejde, så siger hun, at hun har bestemt, at det vil hun ikke, når han ikke vil prioritere at hente hende fredag. I stedet bliver hun hjemme og jeg kan høre, at hun allerede har aftalt med en veninde, at de skal ud og shoppe søndag. Jeg synes jo, at det er tæskedumt af hendes far at opføre sig sådan, hun er teenager, hun har sine venner, fritidsinteresser og job, det burde han i stedet støtte op om. Der er ikke meget hos ham, der trækker i hende, selvfølgelig samværet med ham, men når hun ikke har mulighed for at have venner med hjem, så bliver det lidt trist. Skal jeg tage fat i hendes far ??
Skal jeg overtale hende til at tage derud, eller skal jeg støtte hende i hendes beslutning.
Jeg er virkelig i tvivl....

den urbane

Re: 14-årig datter vil ikke ud til far

Post by den urbane » Thu 03. May, 2018, 12:15

Jeg kan sagtens forstå, at teenagere får brug for andre typer samvær. Det er mig en gåde, hvordan en forælder kan få sig selv til at gøre det til et problem og alt det der offer-snak. Men nu er det sådan.
Jeg synes, du skal snakke med begge to, men rækkefølgen kommer lidt an på deres personlighed. Nogle bliver voldsomt fornærmede, hvis de føler, at nogen har snakket “bag deres ryg”, ie talt med en anden først. Så hvis faren er sådan, kan du jo sige til ham, at du gerne vil finde en bedre løsning, at du vil tale med jeres barn, og at du har løsningsforslag A, B og C, og at du lige vil høre, hvilken en af dem, han foretrækker, og om han evt har nogle alternativer, men at du jo ikke kan garantere, at pigen også foretrækker den.

Vi har på et tidspunkt ændret samvær for en teenpige, fra hver anden weekend til spise sammen/gå tur/cafe en aften om ugen så det passede med fritid og arbejde plus nogle løse aftaler i weekenden, igen så det passede fra uge til uge.
Det gik lidt i vasken, især fordi moren til pigen kørte offerkort og du-prioriterer-ikke-barnet, hvilket selvfølgelig fik pigen til at trække sig. Det er nu en gang om ugen, næsten hver uge, og måske er det det, man kan få, når forældrene ikke kan tale sammen, og børnene er tvære teens.
Mine teenagere har en lignende aftale med deres far, en til to eftermiddag/aften om ugen. Men de styrer det stort set selv. Vi forældre har aldrig bøvlet, og han bor lige om hjørnet, så det er også relativt nemt. Vi er desuden enige om, at der ikke går forældre-valg/-evne fra nogen af os, fordi de i perioder har boet fast hos den ene eller den anden. Vi har forsøgt at få det til at gå op, uden at lægge os på ryggen for børnene. Det er de voksne, der sætter rammen, og så er de med til at udfylde den.

Carlos

Post by Carlos » Thu 03. May, 2018, 13:46

Synes det er et godt emne, når børn bliver teenagere og hvad så med samværet!!!

Min mand har en datter på snart 13 år. Hun har ydret ønske om mere samvær hos os end "kun" hver anden weekend og vi har derfor taget torsdagen med også.
Det viser sig så efterfølgende at sport/veninder mv. har - af naturlige årsager - mere interesse, og her står vi så med en lidt underlig hver anden torsdag, der skal planlægges, snakkes igennem mv. og faktisk i mine øjne er unødvendig. Så hellere en cafetur, en fælles træningstime mv. i ugens løb.

Samværet skal ændres så alle parter kan være i det. Og samværet ændre sig selvfølgelig med tiden, jo ældre børnene bliver. Det kræver snak, indbyrdes forståelse og tålmodighed.

lagunebleu

Post by lagunebleu » Mon 07. May, 2018, 7:55

Mange tak for jeres tilbagemeldinger.
Rart at se, at det ikke kun er os, der har lidt udfordringer med samvær.
Status lige nu er, at min datter intet har hørt fra sin far, han har ikke ringet eller sendt sms om samvær. Vores opfattelse er, at han prøver at lægge hende på is, for på den måde at få hende til at gøre som han vil. Ærgerlig opførsel.

Post Reply