Doven 18 årig

Kom med dine egne erfaringer, har du spørgsmål eller kommentarer til det at etablere en sammenbragt familie, kan du gøre det her. Du kan registere dig som bruger, eller gøre det anonymt.

Moderator: Sia Holm

Post Reply
Pigen73

Doven 18 årig

Post by Pigen73 » Thu 31. May, 2018, 8:58

Mine 3 børn på 16, 16 og 18 bor hos min mand og mig. Den ældste bliver student næste måned, de yngste afslutter folkeskolen næste måned. Alle tre har fritidsjob, og er meget sammen med venner. De er ikke de mest hjælpsomme husligt set, men gør det jeg beder dem om.

Min mand har 2 børn på 14 og 18, som bor hos biomor, 200 km væk. Ham på 18 læser HF første år. Han gider ikke have et fritidsjob, og har jævnligt konflikter med biomor, han sidder bare i sofaen i bar mave og ryger, med fedtet hår, og gider ikke rydde op efter sig osv. Han gider egentlig ikke bo hjemme, men kan ikke flytte hjemmefra pga. økonomi.
Han passer sin skole lige akkurat, har ikke så mange venner, så han bruger meget tid hjemme.

Biomor har nu skrevet til min mand, at drengen må være hos os et stykke tid, for hun gider ikke se på ham. Han kan være hos os mens han læser til eksamen. Og selvfølgelig må han være hos os, det må alle vores børn, men vi gider jo heller ikke se på ham, i den tilstand. De har forsøgt at få ham op i gear i lang tid, men det preller af på ham. Han er fuldstændig ligeglad med hvad biomor beder ham om, og min egen mand ser ham ikke ret tit, og er ret vag når det kommer til at gøre noget, og drengen lytter alligevel ikke. Jeg ved, at jeg ret hurtigt vil blive træt af at se på en doven knægt i bar mave og en smøg i kæften i min sofa hele dagen, mens hele huset roder efter ham. Han lytter i hvert fald ikke til mig, hvis jeg beder ham om at rydde op.

Man kan godt smide en 18-årig ud, men det vil hverken biomor eller min mand, da de ved han ikke kan klare sig for en SU på 2600 kr om måneden. Han kan ikke få udeboende SU, når han er under 20 år og bor tæt på skolen. Ingen af os har råd til at hjælpe ham økonomisk med så meget at han kan klare sig.

Har nogen et godt råd til, hvad vi kan gøre?

Mangebærn

Re: Doven 18 årig

Post by Mangebærn » Thu 31. May, 2018, 13:54

Forstår slet ikke han må ryge inde. Smid alt hans rod ind på værelset, så kan han rydde op selv.

GSO

Post by GSO » Sun 03. Jun, 2018, 12:50

Meld ud til ham at enten følger han de fælles regler der er i jeres familie ellers må han finde et andet sted at bo... det var meget nemt at skrive men ved godt at virkeligheden er anderledes... der er der jo både følelser, kærlighed og bekymringer med i spillet....jeg har desværre ingen erfaring med det men ved ihverfald at det ville jeg ikke kunne holde til mere end et par uger før jeg fik nok...... hvad med en ungdomsbolig/værelse? Måske han så finder motivation for at arbejde lidt hvis han også ønsker at have penge til andet end husleje..... i kan jo altid som hjælpe fylde lidt i hans køleskab engang imellem....
Håber i finder en løsning i alle kan leve med :-)

Pigen73

Post by Pigen73 » Mon 11. Jun, 2018, 10:17

Tak for svar.

Hos os må han heller ikke ryge indenfor, så han sidder på terrassen, så det hele stinker (desværre er både jeg og mine børn ret sarte overfor røg). Min mand er heldigvis begyndt at bede ham gå længere ned i haven.

Jeg har snakket med min mand om det med ungdomsbolig, og hvis nu han gad arbejde, så kunne han godt flytte hjemmefra, skulle jeg mene, især hvis vi lige hjælper med lidt mad her og der, men han gider ikke arbejde!

Heldigvis har drengen selv sagt, han ikke gider være hos os, da far jo er på arbejde (øh ja selvfølgelig).

Jeg forstår simpelthen bare ikke, at de ikke tvinger ham til at finde et arbejde, om ikke andet kunne han så spare op til den dag, hvor han får taget sig sammen til at flytte ud.

Post Reply