Snart flytte sammen

Kom med dine egne erfaringer, har du spørgsmål eller kommentarer til det at etablere en sammenbragt familie, kan du gøre det her. Du kan registere dig som bruger, eller gøre det anonymt.

Moderator: Sia Holm

Post Reply
Mor+

Snart flytte sammen

Post by Mor+ » Wed 12. Dec, 2018, 13:50

Ja så sker det altså.

Om 4 mdr rykker vi ind på samme adresse.
2 voksne med hver vores - hans på 15 og 19 og min på 6..

Vi har kendt hinanden i et par år. Været på ferier sammen, lavet mange ting sammen i det daglige - alle sammen og på kryds og tværs (mig med hans og ham med min)

Det har indtil videre fungeret upåklageligt !

Min eks og jeg har et super samarbejde. Det samme har han og hans eks.
Ligeledes er eks'er og nye partnere også helt OK med hinanden og vi kan mødes om sport, fødselsdage osv.
Jeg må sige at det indtil videre, har været helt utrolig nemt at være en del af.

Men jeg er også godt klar over, at når først vi rykker sammen under samme tag, så kan ting ændre sig !

Så.. må jeg høre hvordan andre har taklet det ?
hvordan forberedte i jer?
Hvordan gik det da det først var gjort ?

Min eks er for nyligt flyttet sammen med hans nye kæreste. Det er gået rimelig hurtigt - men hun er rigtig sød, mit barn kan lide hende og hun er meget engageret.
Dog er der jo også gnidninger nu som ikke var der før, det er klart!Men jeg er måske i tvivl om, om de skyder sig selv lidt i foden ved at give hende 50/50 af ansvaret i hverdagen fra dag 1?
Selvfølgelig har hun noget at skulle have sagt når de nu de er flyttet sammen - men det er lige før hun er mere tydeligt og har langt flere regler end far og før hun kom ind i billedet ?

Samtidig kender mit barn hende jo ikke særlig godt endnu...

Og deraf, kom jeg i tvivl om, hvad jeg egentlig selv kan forvente og hvordan vi selv vil gøre?

Vi har selvfølgelig talt om det herhjemme :wink:

Fie30

Re: Snart flytte sammen

Post by Fie30 » Thu 13. Dec, 2018, 7:07

Tillykke med kommende sammenflytning - det lyder til, at I har forberedt jer så godt som I kan. Super, at I begge har godt samarbejde med eks'er og nye partnere.

Jeg forstår godt, at du har tanker omkring dit barns nye stedmor og rolle. På den ene side er det godt, at hun er engageret og interesseret i din datter, men efter at have været rigtigt mange år i det her sammenbragte circus (jeg er selv stedmor til 3 nu voksne børn) er min erfaring, at det nemt kan gå galt med for meget involvering i stedet for biologiske forælder. Ved ikke om du kan tale med dit barns far omkring dette? - følsomt emne....

Mht. din egen rolle til så store bonusbørn er mit bedste råd til dig, at lade al opdragelse foregå via din mand, ikke, at du ikke skal have en mening om regler i hjemmet osv. MEN brug din mand som formidler. Vil nærmest sige, at det er alfa og omega for dit og hans børns forhold. Hold dig på egen banehalvdel uden at være uinteresseret i børnene. Jeg har desværre et temmeligt skrøbeligt forhold til min mands børn, da jeg blandede mig i alt alt for meget (hjalp heller ikke, at min mand i den periode havde et meget travlt job, hvor han ofte var væk uger ad gangen). Det resulterede i mange konflikter, og det er bare ikke sådan, at konflikter imellem stedbørn og stedforælder bliver glemt som ved biologiske børn. Det er langt fra ubetinget kærlighed, og hvorfor skulle det også være det når der er biologiske forældre til det?
ønsker dig alt det bedste med sammenflytningen.

Mor+

Post by Mor+ » Thu 13. Dec, 2018, 11:29

Tak fordi du tog dig tid til at svare og dele dine erfaringer :)

I forhold til at være noget for mine store bonus piger.. så er jeg hvis gledet ind i en form for "veninde" rolle. Og det passer mig ret godt.
De kommer begge 2 ind imellem og snakker med mig om ting som måske kan være svære at lufte for far (kæreste problemer eller lign.)
De spørg om hjælp til skole osv.
Jeg har INGEN intentioner om at få en ekstra mor rolle - de har en mor.

Jeg har rigtig meget til fælles med den mindste af dem, i form af interesser. Og det gør jo tingene lidt nemmere :)

Og den store er jo så stor, at hun snakker om at flytte hjemmefra, så hun er jo en del af det hele men på en lidt anden måde.

Den der har det mest svært med det, er faktisk min søn på 6.

Han kan rigtig godt lide min kæreste, de hygger og leger og har det egentlig rigtig sjovt sammen.

MEN at skulle bo sammen... det er ikke altid det lige er fedeste kan jeg godt høre. Selvom han glæder sig til at bo sammen med de 2 store hehe. (der bliver han nok klogere med sådan et par teenagere hehe)
Og det kan også komme endnu mere til udtryk, fordi hans fars kæreste lige er flyttet ind og det har ændret på noget deroppe.

Så ikke nok med at far nu har en kæreste der ikke længere går hjem om aftenen eller næste dag - så skal jeg også have det.

Vi har talt meget om, at min kæreste selvfølgelig skal kunne sige fra når nok er nok, men at han nok ikke skal tage munden for fuld lige fra start.
Vi skal alle lige lære hinanden at kende, falde på plads og finde ud af hvordan det hele er.
Relationerne til bonus forældre er jo noget der skal udvikles over tid.

Man kan jo ikke bare springe ind det og tro det er en ny kernefamilie med lige dele ansvar osv.

Jeg håber vi kan takle de udfordringer der kommer hen af vejen på en ordenlig måde...

Havde faktisk overvejet at holde et lille "møde" og snakke om hvad for en slags familie vi kunne tænke os at være. De store børn har helt sikkert nogle meninger og tanker om det.

Fie30

Post by Fie30 » Fri 14. Dec, 2018, 11:43

Hej igen -
jeg synes idéen om fælles mødr med forventninger om hvilken slags familie I gerne vil være er supergod, måske starte mødet med at fastslå, at ingen meninger er forkerte, dvs. en åben dialog. Jeg kan da sagtens forstå hvis din søn helst vil have dig for sig selv eller hvis de store piger ikke har lyst til stedmoderlig indblandning - og omvendt hvis både du og din kæreste kan formulere, at ingen af jer har intentioner om at være en ekstra forælder i huset.

Herligt, at du har fælles interesser med een af pigerne - det er jo allerede en god start.

Igen; mit aller-aller bedste råd til dig er: opdrag IKKE, brug din mand (far) til det. Undgå konflikter - lad din mand tage dem. Det betyder ikke, at du skal undertrykke egne ønsker/grænser, og gå rundt på listefødder, men vælg dine kampe fornuftigt. Selvfølgelig samme råd ang. din søn og din kæreste.

Hos os har min mand - ganske utilsigtet, men pga. hans store fravær i hjemmet grundet arbejde - stort set ingen sammenstød haft med mine børn, ikke, at de altid har været nemme teenagere, men jeg stod først og ville bestemt også helst have, at det blev ml. dem og mig. Vi har haft alle børn på fuldtid i huset. Min mands børns biologiske mor er død og min ex er mere end fraværende. De var forholdsvis små da jeg kom ind i billedet, og jeg kastede mig helt ind i mor-rollen overfor dem, og min mand så begejstret til. Tror, at vi har foretaget os samtlige what-not-to-do eksempler i sammenbragte familier......og kan jeg give råd videre gør jeg det gerne.

ønsker på ingen måde at tage håb og mod fra dig, og måske sker det slet ikke for jer, men kommer du i en sær situation hvor du føler dig presset og ikke kan slappe af i dit eget hjem, så er det formentlig fordi, at du alligevel er kommet til at tro, at du skal være en form for stedmor, og har involveret dig for meget. Og det kan være svært at komme ud af, så gør realistisk op med dig selv hvad du vil i din nye familie.

Alt det bedste

Mor+

Post by Mor+ » Wed 19. Dec, 2018, 8:55

Der skal mere til at tage mod og håb fra mig hehe

Tak for dine råd og jeg tror såmænd du har en pointe.
Vi Skal passe på ikke at træde ind på nogle enemærker der ikke er vores, som bonus forældre.

Og tror du har helt ret i, at man ikke skal blande sig i den primære opdragelse overfor børnene. Den kan man tage med deres far.

Selvfølgelig skal børnene respektere at der er grænser- f.eks når man er alene med dem, men den primære opdragelse vil jeg også helst overlade til far- og mor.

Men når det er sagt synes jeg gerne man må deltage i børnenes dagligdag- altså du ved, madpakker, sport osv i det omfang de også synes er rart.

Som det er nu (nu bor vi ikke sammen endnu) så spørg de store tøser tit om ikke jeg vil komme til deres kampe. Og jeg elsker at de har lyst til det.
Og jeg kommer gerne!

Synes også min kæreste er god til at lade min søn komme til ham - og ikke trække hans selskab ned over hovedet på ham.

Jeg håber vi kan balancere det hele når vi rykker sammen.

Selvfølgelig kan vi ikke gøre alting rigtigt -men jeg håber det går og vi alle sammen kan få det godt.

Og vil helt klart smide ideen med et lille møde på bordet og slå fast at ingen meninger er forkerte. Og som du siger- at ingen er ude på at være en ny forældre.
Det håber jeg kunne være en god start.

Post Reply