Jeg er ny og har MEGET at komme af med!

Kom med dine egne erfaringer, har du spørgsmål eller kommentarer til det at etablere en sammenbragt familie, kan du gøre det her. Du kan registere dig som bruger, eller gøre det anonymt.

Moderator:Sia Holm

Mangebærn
Re: Jeg er ny og har MEGET at komme af med!

Post by Mangebærn » Thu 03. Aug, 2017, 20:44

Men ser skolen mistrivslen ? For så kan mor jo ikke trække chikane fra far kortet ? Har skolen underrettet kommunen ?

Der er ikke rigtig nogen genvej her ,hvis far er bekymret og ønsker mere indflydelse på drengen, så er I nød til at flytte efter mor til Fyn. I så fald kan der jo blive samvær 7/7 eller tæt på ,og fortsætter mistrivslen er en bopæl på drengen noget nemmere at få så. Afstanden er urimelig stor for sådan en bette gut , og også for jer der ønsker at hans trivsel bedres

MasserAfMor

Post by MasserAfMor » Thu 03. Aug, 2017, 20:52

Mangebærn wrote:Men ser skolen mistrivslen ? For så kan mor jo ikke trække chikane fra far kortet ? Har skolen underrettet kommunen ?

Der er ikke rigtig nogen genvej her ,hvis far er bekymret og ønsker mere indflydelse på drengen, så er I nød til at flytte efter mor til Fyn. I så fald kan der jo blive samvær 7/7 eller tæt på ,og fortsætter mistrivslen er en bopæl på drengen noget nemmere at få så. Afstanden er urimelig stor for sådan en bette gut , og også for jer der ønsker at hans trivsel bedres
Han er næsten lige flyttet skole til en ny kommune, så de kender ham ikke endnu. På hans gamle skole var han fraværende 1/3 af skoleåret, og DE REAGEREDE IKKE!! Det er så vanvittig fløjtende sygt, undskyld jeg er så direkte. Og vi anede det ikke! Vi var ofte i dialog med skolen, spurgte hvordan det gik. "Det går fint". Aldrig en melding om fraværet. Mor skjulte det for os. Så trækker hun trumfen, laver dokumentfalsk og melder ham ud af skolen - skriver under på, at far er enig i udmeldelsen. Igen. Vi hører intet, trods kontakt med skolen. Hun ringer til os dagen før vi skal have ham på samvær. "Bare så du ved det, har han sidste skoledag i morgen. Vi flytter i weekenden". Jeg tror, de fik benene på nakken, fordi de kommunen var obs på hende. Og som meget ofte bekendt, går ekstremt meget tabt i sagsbehandlingen, når en sag flytter kommune. Vanvittigt.

Anyway. Vi flytter ikke til fyn. Det kan ikke undgå at blive en "vælg et barn over et andet"-sag, som det vil fremstå, men det er sådan et ekstremt vanskeligt valg, vi er nødt til at træffe. Min datter har jo sine bånd her. Sin familie, sin far, sine venner, institution. Min kærestes familie er her, dem der er os en støtte i det daglige. Kærestens studie og fritidsjob er her. Mit studie er her. Vi har et fællesbarn på vej, som vi også er nødt til at tage hensyn til, hvor vi ønsker at være i vores nærmiljø med vores familie. Jeg vil ikke degradere min datters far til hver-anden-weekend-far og ødelægge min datters muligheder for at have et nært bånd til hende for at jagte mit bonusbarn rundt i landet. Så ofrer vi hendes trivsel, og jeg tror i øvrigt aldrig, at hendes biofar ville acceptere det - forståeligt nok.

Og ærligt? Selvom det er en nobel tanke, så kan du være stensikker på, at lige så snart vi flyttede derned, ville mor enten flytte til Jylland eller et andet sted langt væk, eller kæmpe med næb og klør mod mere samvær, så hvad.. Så ville vi ende i en situation, hvor vi skulle flytte vores børn igen og igen for at jagte hende rundet i landet.. Ej... Det er slet ikke realistisk. Selvom jeg sagtens forstå tanken og omsorgen bag dit forslag!

Hihihi

Post by Hihihi » Thu 03. Aug, 2017, 22:57

Selv om det er imod jeres værdier - og tro mig, jeg forstår jer SÅ godt - har I så overvejet at "behandle" ham mere a la hjemme ved hans mor? Dvs. meget skærm, ikke ret mange pligter etc. Nogle mener nemlig, at det er bedst for barnet (forstå mig ret), hvis de to hjem ligner hinanden og at der ikke finder så meget opdragelse sted, når der er så kort samvær. Måske vil det give bonus bedre trivsel (selv om det lyder helt hen i vejret), at der er ikke så mange krav, som han garanteret ikke ret nemt kan leve op til. Min erfaring er, at det er en lang sej kamp at få den "brik" til at passe i puslespillet og at det godt kan have en for stor pris. Det er måske værd at overveje. Knus!

Hihihi

Post by Hihihi » Thu 03. Aug, 2017, 23:01

- og velkommen til :)

imuffen

Post by imuffen » Thu 03. Aug, 2017, 23:31

Uden den store bevidsthed omkring det har vi nok valgt samme tilgang til bonus på 12 som hihihi nævner... der bliver ikke stillet krav, der bliver ikke konfronteret.. stort set kun når grænserne virkelig er overskredet. Resten af tiden bliver det ikke diskuteret skærmtid, bad hyppighed, oprydning eller andet... det er konsekvens af min totale udbrændthed ovenpå den ældre bonus, samt generel hensynsbetændelse... om det er godt eller skidt? Ihvertfald færre konflikter med ham, men med tiden flere med de yngre søskende der bliver mere og mere opmærksomme på forskellene. Hvilket så konflikter med ens eget mantra om ikke at ville gøre forskel:-)... - det er ikke nemt! Men med årene hælder jeg til at det er den rigtige model for os... at forsøge at håndhæve ansvar uden reel indflydelse var den direkte vej til stress for både faren og mig...

Mangebærn

Post by Mangebærn » Fri 04. Aug, 2017, 15:25

Det I ikke kan ændre må I prøve at accepterer, ellers forpester det jeres liv.

Om I så kun gav ham gulerødder når han var hos jer 4 dage pr mdr, så ændre det intet hvis han lever af othello lagkage de øvrige 26 dage om måneden . I får kun konflikter ud af det .

Skolen har skærpet underretningspligt , og skal underrette om bekymret adfærd/ dårlig trivsel. Skolen har - trods det at i har henvendt jer flere gange- forsikret jer om at alt går fint . Så må I glæde jer over at han ikke udviser en bekymret adfærd i skoleregi ,. Jo trods alt der han tilbringer de fleste vågne timer.

Mht skoleskifte, så er lovgivningen v fælles forældremyndighed at forældrene skal være enige. Hvis forældrene ikke er enige, så bliver barnet tilmeldt distrikt skolen i den by det bor. Så uanset om far havde modsat sig skoleskiftet, så ville barnet være blevet tilmeldt den skole han nu går i.

MasserAfMor

Post by MasserAfMor » Fri 04. Aug, 2017, 17:29

Mangebærn wrote:Det I ikke kan ændre må I prøve at accepterer, ellers forpester det jeres liv.

Om I så kun gav ham gulerødder når han var hos jer 4 dage pr mdr, så ændre det intet hvis han lever af othello lagkage de øvrige 26 dage om måneden . I får kun konflikter ud af det .

Skolen har skærpet underretningspligt , og skal underrette om bekymret adfærd/ dårlig trivsel. Skolen har - trods det at i har henvendt jer flere gange- forsikret jer om at alt går fint . Så må I glæde jer over at han ikke udviser en bekymret adfærd i skoleregi ,. Jo trods alt der han tilbringer de fleste vågne timer.

Mht skoleskifte, så er lovgivningen v fælles forældremyndighed at forældrene skal være enige. Hvis forældrene ikke er enige, så bliver barnet tilmeldt distrikt skolen i den by det bor. Så uanset om far havde modsat sig skoleskiftet, så ville barnet være blevet tilmeldt den skole han nu går i.
Jeg havde skrevet en masse, men jeg har slettet igen. Der er for mange personlige detaljer der gør mig genkendelig. Vi ved herhjemme hvordan virkeligheden ser ud, vi kender alle de detaljer, der ikke kan skrives på et onlinefora, og jeg behøver ikke forsøge at overbevise en fremmed på internettet om det :) men tak for dine svar, de er trods alt værdsat :)

Mangebærn

Post by Mangebærn » Fri 04. Aug, 2017, 18:19

Var skam heller ikke ment som at du skulle forklare mig en masse. Det var ment som at det man ikke kan ændre, kommer man længst med at prøve at accepterer. Ellers æder det en op. Feks hans overvægt der bekymrer dig, hvilket jeg sagtens forstår - men fakta er at I intet kan gøre ved det. Det kan kun drengens mor . Så i stedet for at spekulerer sig søvnløs, så må du prøve at lære at accepterer at sådan er det bare. Håber du forstår mig

Mettefie

Post by Mettefie » Sat 05. Aug, 2017, 9:49

Er selv ny og bor ikke sammen med kæresten og hans to børn. Men det er da det vi arbejder os hen imod. Hans børn skændes konstant, det er hårdt at være tilskuer til, især for mine to børn. De skændes også, men ikke hele tiden. De har en konfliktflydt skilsmisse bag sig selvom det er år siden. Og han har præsenteret flere kærester for dem, som de har måtte bryde med. Jeg har så ondt af de børn, men ingen indflydelse føler jeg. Er sådan set heller ikke berettiget til det endnu qua vores forholdsvis korte forhold, knapt et år.

Elsker rådet med at fake det, men jeg tror det værste er, at man jo alligevel har nogle følelser i klemme angående børnene. Man kommer jo til at holde af dem på en eller anden måde, men har ikke så stor indflydelse på og kan jo ikke hjælpe. Det er et svært dilemma.

MasserAfMor

Post by MasserAfMor » Sat 05. Aug, 2017, 11:45

Mettefie wrote:Er selv ny og bor ikke sammen med kæresten og hans to børn. Men det er da det vi arbejder os hen imod. Hans børn skændes konstant, det er hårdt at være tilskuer til, især for mine to børn. De skændes også, men ikke hele tiden. De har en konfliktflydt skilsmisse bag sig selvom det er år siden. Og han har præsenteret flere kærester for dem, som de har måtte bryde med. Jeg har så ondt af de børn, men ingen indflydelse føler jeg. Er sådan set heller ikke berettiget til det endnu qua vores forholdsvis korte forhold, knapt et år.

Elsker rådet med at fake det, men jeg tror det værste er, at man jo alligevel har nogle følelser i klemme angående børnene. Man kommer jo til at holde af dem på en eller anden måde, men har ikke så stor indflydelse på og kan jo ikke hjælpe. Det er et svært dilemma.
Åh, det er jeg ked af! Det lyder også som hårde forhold, kan godt forstå du tænker stakkels børn. Og ja, det er et dilemma uanset om man faker det, for det fjerner ikke følelserne.
Jeg vil dog sige, at jeg har oplevet en ændring denne weekend. Jeg besluttede mig på forhånd for at være ligeglad med biomor, ligeglad med de numre, og jeg har talt med min kæreste om, at jeg ønsker at trække mig en del fra opdragelsen af hans søn. Nogen gange er man jo nødt til at sige til, for det er jo ikke altid ens partner ser/hører, når tingene sker. Men jeg øver mig i at sige det til min kæreste i stedet for selv at springe til.

Fx har bonus fået at vide, at han skal sidde ned og tisse, for han kan ikke styre strålen åbenbart. Alligevel stod han op og tissede i morges, så gulvet var klamt af tis. I stedet for selv at reagere, sagde jeg det til min kæreste, som gav bonus en klud i hånden og bad om gå ud og tørre op. Jeg tror, det er bedre sådan.

Jeg besluttede også, at jeg ikke ville kigge i den taske med tøj, som bonus havde med. Hvis jeg ikke kunne se det mangelfulde tøj, at der var for lidt, at det var for småt, så kunne jeg ikke blive frustreret over det. Vi har købt to sæt tøj han har heroppe, fordi han ikke skal straffes for, at mor ikke sørger for han har ordentlig beklædning på kroppen, og det er rart at vide, at vi kan åbne en skuffe herhjemme, og så har han i det mindste hver anden weekend ordentligt tøj, der passer.

Hvis han fortæller om noget hjemmefra, som man kan tænke som bekymrende (fx fik han først morgenmad kl. 11.45 i går, ingen mad før det), så prøver jeg at øve mig i at sige "JEG ER LIGEGLAD JEG ER LIGEGLAD JEG ER LIGEGLAD" - Inde i mit hoved selvfølgelig, ikke højt. For jeg ved, at vi ikke kan ændre det.

De tiltag har jeg konkret kunne mærke har bedret mit humør og min psykiske tilstand denne weekend. Og så hjælper det også, at trods hans utilfredshed med manglende skærm og den slags, så udbrød han, da min kæreste hentede ham hos mor: "Åh far, jeg skulle ALDRIG være taget hjem til mor før tid!" - Så er det trods alt nok ikke helt skidt at være her.

Så min konklusion er, at man med sin indstilling kan ændre meget, men det er bestemt ikke nemt! Det kommer til at blive noget af en øvelse den næste tid.. Jeg ahr bare lært, at jeg skal mindske min involvering, når vi ikke har ham mere, end vi har.

MasserAfMor

Post by MasserAfMor » Sat 05. Aug, 2017, 11:55

Til hihihi og imuffen:

Jeg kan godt forstå, hvis i synes, det er bedst at gøre det sådan og at i vælger den tilgang. Vi er blot enige herhjemme om, at det ikke er en måde, der fungerer for os. Igen havde jeg skrevet en længere forklaring, men NØJ det er svært uden at afsløre for mange detaljer, der afslører ens identitet. Øv. Men i hvert fald: Respekt for andre gør sådan, men vi vil ikke. Måske kan jeg forklare det på den måde, at jeg selv er vokset op som delebarn. Min mor havde heller iNGEN regler. Vi spiste kun junk. Vi havde ingen pligter. Måtte sidde foranen computer i døgndrift. Selv bestemme skoletid. Ingen krav. Absolut intet. Hos min far var der sådan som jeg tænker vi gør herhjemme. Dengang HADEDE jeg min far og stedmor. synes det var SÅ unfair! Selvfølgelig var det sjovere at være hos min mor, hvor jeg måtte gøre som det passede mig og blev vartet op i hoved og røv.
Da jeg blev voksen indså jeg, at jeg havde taget fejl. Uden de ting min far og stedmor havde givet mig med i baggagen, havde jeg aldrig kunne kalre mig selv og var jeg aldrig blevet et ordentligt menneske. I dag er jeg i øvrigt meget tæt med min far og stedmor, og har et distanceret forhold til min mor.

Sagt på en anden måde: jeg ved, af førstehåndserfaring, at det ikke er ligemeget med den indsats. Heller ikke selvom den er upopulær hos barnet i nuet :)

Hihihi

Post by Hihihi » Sun 06. Aug, 2017, 0:02

Det er dejligt at høre, at kampen om at få brikken til at passe bare lidt ind i puslespillet måske alligevel ikke er kæmpet forgæves. For jeg har det som dig ... det er heller ikke en tilgang, jeg ville vælge, men jeg ville bare sige til dig, at man kunne overveje det, hvis man ikke allerede havde tænkt på det på den måde.

MasserAfMor

Post by MasserAfMor » Sun 06. Aug, 2017, 8:47

Hihihi wrote:Det er dejligt at høre, at kampen om at få brikken til at passe bare lidt ind i puslespillet måske alligevel ikke er kæmpet forgæves. For jeg har det som dig ... det er heller ikke en tilgang, jeg ville vælge, men jeg ville bare sige til dig, at man kunne overveje det, hvis man ikke allerede havde tænkt på det på den måde.
Det har du ret i :) jeg håååber bare, at det vi giver ham, giver ham bare lidt godt med i rygsækken..

Krølle

Post by Krølle » Tue 08. Aug, 2017, 12:56

Jeg tænker, at jeg ville gå i statsforvaltningen igen og give dem alle de beviser, I har. Alt det omkring vægtproblemer, klager fra skole eller hvad der ligger, og så få ham hjem til jer. Så skal I stå fast i opdragelse, og du må prøve at finde lidt hjerte frem i forhold til ham .. om ikke andet er det synd for ham .. får du ikke lidt medlidenhed?? Lad statsforvaltningen finde kun et sted, hvor han skal være.. Enten få ham helt eller slet ikke, hvis din kæreste er med på det .. forklar ham, hvordan du ikke kan se til, at I ikke kan rette på ham, da I har ham for lidt. Om han er villig til at få alt eller intet .. Eller prøv at være ude af huset med eget barn, når han kommer på besøg .. evt. hos din familie .. Ang. at sidde ved sin skærm gør man det også i ellers velfungerende familier .. desværre

Post Reply