Forhold mellem bio mor og bonus mor

Kom med dine egne erfaringer, har du spørgsmål eller kommentarer til det at etablere en sammenbragt familie, kan du gøre det her. Du kan registere dig som bruger, eller gøre det anonymt.

Moderator:Sia Holm

Post Reply
Mettefie
Forhold mellem bio mor og bonus mor

Post by Mettefie » Tue 03. Oct, 2017, 0:13

Jeg undre mig lidt. Min kærestes børn er rigtig glade for mig, især den største ind imellem gnavne teenager. Og de er begge rigtig dejlige børn. Jeg kan se den største lyser op, når hun ser mig og nogle gange får jeg det goddag kram som far ikke får. Bio mor og far har et lidt anstrengt forhold, men de forsøger at samarbejde.

Jeg har undret mig over at bio mor ikke er interesseret i, at at lære mig at kende. Føler trods alt, at jeg har en ret stor indflydelse på hendes børns liv. Tror da selv jeg ville være interesseret, hvis mine børns far havde fundet en ny. Jeg ved ikke om det behøvede at være over en kop kaffe alene, men eks. når vi er til stævne sammen være interesseret i, at snakke om børnene. Stå sammen med os. Sidste følte jeg hun fortalte mig om børnene, ting som man udemærket ved, hvis man bare har været lidt sammen med dem. Men det er da en begyndelse.

Hvordan har i det med at snakke med bonus mor?

Pigen73

Re: Forhold mellem bio mor og bonus mor

Post by Pigen73 » Tue 03. Oct, 2017, 9:03

Vi ses sjældent med biomor, da hun og børnene bor i en anden landsdel, og børnene selv tager toget frem og tilbage. Dog er der enkelte sammenkomster, hvor vi er sammen, og vi kan godt være i samme rum osv.
I vores tilfælde har biomor og min mand ikke et specielt godt forhold. Hun skælder ud/dikterer vores liv, han svarer ikke, hun bliver mere sur, og sådan kører det. Det ene øjeblik hviler alverdens ulykker på min mand og mig (og mine 3 børn) og næste øjeblik vil hun gerne have, om jeg og mine børn kan læse lektier med deres den yngste, som har det svært i skolen. Hun veksler imellem at de stadig er en familie, hende, min mand og deres børn og vi andre ikke tæller, og så andre gange, så synes hun, at vi alle er en stor familie.
Men når man ikke tales særligt pænt til/om, så er der ikke den største lyst til at mødes med hende. Pt. har jeg eksempelvis svært ved at forestille mig en fælles konfirmation om 2 år...

Bjewel

Post by Bjewel » Tue 03. Oct, 2017, 10:33

Hej Mettefie
Dejligt du har et godt forhold til pigerne, og de trives i jeres familie.
Som udgangspunkt, mener jeg, har børn et ønske om, at deres mor og far, og deres eventuelle partnere kan tale sammen, behøver ikke være bedste venner, men kan finde ud af at være venlige overfor hinanden, særligt når de er lidt mindre, og der bør laves en overlevering om hvordan dagen/weekenden/ugen har været. Det giver dem en rød tråd i deres ellers opdelte liv. Når det så er sagt, så er det ikke alle der kan det. Jeg læser, at biomor og din kæreste ikke har noget særligt venskabeligt forhold. Jeg tænker det handler om, at de to faktisk ikke har særligt megen interesse i, at have med den anden at gøre. Det er synd - men mest for deres børn. Jeg har prøvet at få i alt fald min kæreste til at forstå, at man kommer ikke udenom moderen til sit barn, at det er deres forbandede pligt at samarbejde med exen - resten af livet - bevares, mest de næste indtil de er 18, men stadig... Så jeg tænker, at hvis kæresten din ingen interesse har i, at tale med hende, mere end højst nødvendigt, ej heller til stævner, jamen så må du følge ham. Det kan også godt være, at hun har ingen interesse i, at lære dig at kende, så må det være sådan... Så kan man beklage, at det ikke er et fedt indtryk at giver børnene, men det er i sidste ende deres valg, om deres børn skal opleve, at deres forældre ikke kan tale sammen.

Hvis du gerne vil prøve at komme hende i tale, så vil jeg nok råde dig til at høre din kærestes side af sagen først, så ikke du træder ham over tæerne, for det vil være endnu mere mærkeligt for børnene, og jer, hvis de to pludseligt bliver tvunget til at skulle tale sammen, fordi du synes det er sært at I ikke taler sammen, kan du følge mig? Men hvis han er ok med det, så gå over til hende og giv hende et hej, spørg om hun vil have en kop kaffe, eller prøv at small talk lidt om det I er der sammen om, så mærk efter, om hun er villig til at snakke med dig, hold det kort, lige den første gang... Så næste gang i ses, så prøv igen, mærk efter, hvis hun er med på den, så fortsæt.... Hvis ikke det er grænseoverskridende for nogen af jer, jamen så kan det rent faktisk vise sig, at du med din mellemkomst kan opnå at de får en bedre kommunikation - hvor sejt vil det ikke lige være!

Men kære du, pas på dig selv, jeg vil ikke male fanden på væggen, men du kan risikere at blive skuffet og brændt. Du vil det bedste for dine bonusunger, men det kan sagtens være, at ingen af de to forældre gider hinanden, at hun afviser dig, eller han ikke vil have du kontakter hende og det er så deres valg... Det må du acceptere - så få lidt Teflon på skuldrene på forhånd. Du kan altid sige din mening - det gør jeg - jeg synes min kæreste og hans ex er helt på månen, med den iver de lægger for dagen, for at undgå hinanden, så synd for deres dreng... Men har prøvet, jeg kan ikke ændre dem, og det må drengen så lære at leve med i sit liv... og jeg må leve med, at min kæreste på det punkt overhoved ikke deler værdier med mig....

Mettefie

Post by Mettefie » Tue 03. Oct, 2017, 15:23

Fedt at læse jeres kommentarer.

Det kunne være så fedt, hvis jeg kunne få det til at lykkedes, men tvivler på det bliver 100% godt. Men nøjes gerne med 75%. Jeg prøvede med vejret sidst, men skal lige have lidt flere fra hoften spørgsmål parat, så jeg ikke skal bryde min hjerne med, hvad jeg skal spørge om. Hun hilser også pænt. Min kærste vil gerne, de går til konfliktmægling her mange år efter skilsmissen, fordi skolen er af den opfattelse af det mindste barn lider under deres diskutioner. Tror det indeholder noget helt andet, men det viser jo de gerne vil prøve. Selvom man aldrig rigtig helt kan stole på hende. Hun skrive grimme ting om min kærste til Gud og hver mand, statsforvaltningen, skolen, sports klubben mm, så jeg ved ikke helt hvor jeg har hende. Jeg synes bare det er synd for børnene.

Duen

Post by Duen » Wed 04. Oct, 2017, 8:50

Det lyder ikke så let med din kæreste og biomor, men jeg hæfter mig ved at du formår at holde dig ude af konflikten og også at biomor ikke prøver at gøre dig til en part. Dét er vældig positivt, synes jeg!

Mit eget forhold til min mands store børns mor er anstrengt. Lang historie kort var jeg den officielle årsag til deres skilsmisse oven på et i lang tid haltende ægteskab, og det var helt klart den dårligst tænkelige start på en relation til biomor. I vores tilfælde giver hun mig skylden for alverdens ting, der går hende imod inkl at jeg er eneansvarlig for skilsmissen, mens hun er mærkelig ikke-vred på min mand. Jeg gætter på at det skyldes noget psykologisk, hvor det er lettere at være rasende på en forholdsvis ukendt person (mig), mens det er sværere for hende at hade min mand rent, fordi han er far til hendes børn og de trods alt også har haft gode tider sammen. På samme måde formår hun at holde min og min mands lille barn ude af sine vredesattack, men spørger sødt og interesseret ind via min mand, hvilket da er rart, men også lidt skørt, da vores lille jo også repræsenterer den nye familie. Den eneste i min familie hun altså IKKE kan døje, er mig, som hun kun har mødt et par meget anstrengte gange.

Jeg kan godt forstå dit ønske om at få en tålelig relation til biomor, da det alt andet lige er lettere at leve i en sammenbragt familie uden nid og kiv mellem de voksne! God idé at have et par samtaleemner og spørgsmål parat til næste gang du ser hende: Det giver alt andet lige en mere letflydende samtale.

Post Reply